сучаснийрасовийвиглядлюдстваутворився врезультаті складногоісторичногорозвиткурасових груп, що жиливідокремлено йзмішувати,еволюціонували, щозникали. Нампредставляєособливуважливістьвивченнявсього того, що миможемодізнатися пролюдськіраси,щобзрозуміти ті, що ж на самом делевизначаєлюдську расу.Навіть безсторонньоїпідказки,спостерігаючи, можнапереконатися, що в світірозділені нарізнігрупи.Членикожної із нихпевним чином болееблизькопов'язані один із одним, ніж із членамиіншоїгрупи. Зцієї заподій смердоті йсхожі одного одного більше, ніж наінших.
>Розділантропології -расознавство -узагальнюєдані ізвивченняантропологічного складународівземноїкулі в цьому йминулому,тобто заосвітою йпоширенню рас на землі;розглядаєпроблемикласифікації рас, їхньогопоходження,розселення поземнійкулі,розвитку йвзаємодії у зв'язку ізконкретноюісторієюлюдськихпопуляцій,спираючись наданіморфології йфізіології, генетики тамолекулярноїбіології.Основними проблемами цогорозділуєісторіяформування рас,взаєминиміж лицарями урізнихетапахісторичногорозвитку,розкриття причин ймеханізміврасовоїдиференціації.
Метамоєї роботи -дативизначенняпоняттю раса,систематизувати йпоглибитизнання пролюдськіраси.
>Порівняльневивченнялюдських расдужеважливо длявирішенняпроблемипоходженнялюдинисучасного виду й впершучергу длявирішення запитання про ті, у одному чи вдекількохмісцяхвиниклюдськийрід.Відмінності узовнішності людейрізнихгеографічних областейвідзначалисязавжди. Проіснування рас люди зналище донашоїери.Тоді ж булизроблені й Першіспроби,пояснитиїхнєпоходження.Найбільшдревні тогосвідчення мизнаходимо на фресках йбарельєфахдавньогоМежиріччя йЄгипту йбагатьохінших. Одним ззавданьрасознавстваєпошук єдиноїсистемиопису цогорозмаїття - михочемобачитиоб'єктивнунаукову картинуподібності тавідмінностірасовихваріантівбезвідносно доти,живемо ми вЄвропі,Америці,Азії чиАфриці, знаті заподійцієїсхожості тавідмінності.
>людська расаантропологічний
1.Визначенняпоняття «раса»
>Походженнятерміна «раса» точно б невстановлено.Можливо, щовінпредставляє собоювидозмінуарабського слова «>ras» (голова, вушко,корінь).Єтакож думка, щотермінцейпов'язаний ізіталійськимrazza, що означати «>плем'я». Слово «раса»приблизно до тогосенсі, як воно тавживаєтьсятепер,зустрічається уже уфранцузькоговченого ФрансуаБерньє,якийопублікував у 1684 р. одну ізпершихкласифікаційлюдських рас.
>Расиіснуютьпереважно всоціальномусенсі йявляють собою одну із формсоціальноїкласифікації, Якавикористовується до того чиіншомусуспільстві.Проте вбіологічномусенсічіткогопідрозділу нараси неіснує.Антропологія незаперечуєіснуваннявиразногоморфологічного йгенетичногорізноманіттялюдства.Різнідослідники врізніперіоди под «>расою» малі наувазірізніпоняття.ХрісанфоваЄ.М. йПеревізниківІ.В. [8]наводятькількавизначень:
Расаєсукупність людей, щоволодіютьспільністюфізичного типу,походженняякогопов'язане ізпевним ареалом (>Рогінський,Левін, 1978).
Раса -цекомбінаціяспадкових характеристик ізпевноюспадковістю, задопомогоюякої члениоднієїрасивідрізняють собі відіншої (>Залер, 1931).
Раса -це група людей, Якамаєспільніфізичніриси (Кун, 1939).
Раса -це великапопуляціяіндивідів, у якізначначастинагенівзагальна й якої можнавідрізнити відінших рас зазагальним їмгенофонду (Фогель,Мотульський, 1990).
Сутьпоняття, у всіхцихвизначенняхзалишаєтьсянезмінною.Термінвизначаєодиницювнутрішньовидовоїструктурисучасноголюдства, Якавиділяється попевному набору (комплексу)спадковообумовленихознак йзаймаєпевний ареал. З точкизору основ Сучасної систематики,расивідповідаютьрівнюпідвидів,безсумнівно, належати до одногоєдиногобіологічного виду Homo sapiens.Відмінність ж рас відпідвидівтварин,пов'язані ізгромадськоюприродоюлюдини.Специфічністьрасилюдиниполягає до того, що вонахарактеризуєтьсяпоєднаннямознак віндивідуумів, а й у груп людей, щоживуть напевній територї, й тому один ізнайважливішихприйомів расовогоаналізу -виявленнягеографічногорозподілурасовихознак.Расовіваріанти, навідміну від всіхіншихвнутрішньовидовихваріантів,приуроченікожен допевної територї чи ареалуданоїраси; в даний годинузв'язок із ареаломіноді невиявляється ізповноювиразністю,проте воназавжди маламісце убільш-менш далекомуминулому.
>Расивідрізняються один від одногофізичнимиознаками -кольоромшкіри,волосся, очей,формоюволосся,рисамиобличчя,зріст,формою черепа таін.Ціознаки немаютьскільки-небудьістотногозначення дляжиттєдіяльностілюдини.Фізичніособливості, заякими одна расавідрізняється відіншої,спадкові й порівняно малозмінюються врезультатібезпосередньоговпливусередовища.
Таким чином,раси -цеісторичносформованіугруповання (>групипопуляції) людейрізноїчисельностіхарактеризуютьсяподібністюморфологічних йфізіологічнихвластивостей, атакожспільністюзайманих нимитериторій.
2. Раса йнація
>Враховуючивідсутність прямого зв'язкуміжбіологічними йсоціальнимиознаками, варто яснорозрізнятирізніспособикласифікаціїлюдських груп.
>Етносвизначається якісторичносклалася напевній територїстійкаміжпоколіннясукупність людей, щоволодіють не лишезагальнимирисами, а івідносностабільнимиособливостями культури (>включаючимову) йпсихіки, атакожусвідомленнямсвоєїєдності йвідмінності від всіхіншихподібнихутворень (>самосвідомість),фіксованому всамоназві [8,с.261].
>Основноюумовоювиникненняетносуєспільність:самосвідомості -свідомостісвоєїєдності йвідмінності від всіхіншихподібнихутворень, територї,мови, культури.Додатковимиумовамиможуть бутиспільністьрелігії йблизькість в расовоговідношенні.Нерідкоетносскладається ізрізномовнихелементів. Для болеестійкогоіснуванняетносипрагнуть доствореннясвоєїсоціально-територіальноїорганізації (держави,автономії).
>Поняттюетносувідповідає ряд:плем'я -народність -нація.Націївиникли із народностей ізрозвиткомкапіталістичнихвідносин. При цьомуможливо, що ізоднієїнародностіутворюєтьсякільканацій, йнавпаки, однанаціяутворюється іздекількох народностей.Визначаючи своюприналежність дотієї чиіншоїгрупи, людиговорять пронаціональність. Одна ізнайпростіших формсоціальноїетнічноїорганізації людей -плем'я.Більшвисокийрівеньсоціальноїорганізаціїназиваєтьсянародністю (чи народом), котріоб'єднуються внації.Представники одногоплемені чиінший невеликийетнічноїгрупизазвичай належати до одногоантропологічного типу,оскількиє втій чиіншіймірі родичами.
>Нація -етнічнакатегорія болеевисокого рангу, ніж народ,звичайновключаєкільканародів.Об'єднання людей наосновієдинихстандартівлітературноїмови, школи тазасобівмасовоїінформації.Інодірозглядається яксутополітичнакатегорія (>об'єднання).
>Нерідкоміжпоняттям ">нація" йпоняттями "народ", ">етнос"ставлять знакрівності. Удійсності жетнос йнація -явища, котрівідносяться дорізнихсоціальних сфер.Сутністьетнічноїспільностінайбільшяскравопроявляється ветнічних процесів:етнічноїасиміляції,етнічногозлиття,етнічноговключення таетнічногорозщеплення.Вонивідбуваютьсястихійно й багато вчомунезалежно відсвідомості йволі людей.Сутність жнаціїнайбільшчітковиражається внаціональнихрухах, котріпредставляють собою діяльність мас людей,спрямовану додосягненняпевнихцілей,причомучастіше наполітичних.Кожнетаке рухмаєпевнупрограму.Національнірухи навідміну відетнічнихпроцесіввідносяться досфери політики.Вониявляють собою один ізвидівполітичнихрухів.Нація вцихрухахвиступає якпевнагромадська,перш наполітична, сила, ізякоютребарахуватися.
>Розрізняютьсяміж собоюпоняття «>нація» й «раса». Людейоб'єднує внаціїспільністьмови, територї,економічного життя, культури,психічного складу. Навідміну віднації, расаєсукупність людей, щоволодіютьспільністюфізичного типу,походженняякогопов'язане ізпевним ареалом.Національні характеристики небуваютьнезмінними. Зцієї заподій смердоті неуспадковуються й неможуть бутиознакоюраси.
Таким чином,слідрозрізнятипоняттяраси йнації.Першавідноситься докатегоризації,тобтозовнішньомувизначенням, йпов'язана ізпроцесамивилучення, тоді якетнічністьмаєсправу ізгруповоюідентифікацією. При цьому членство ветнічнійгрупієзвичайнодобровільним, а членство врасовійгрупі - ані.
3. Історіякласифікацій
Проіснування рас люди зналище донашоїери.Тоді ж булизроблені й Першіспроби,пояснитиїхнєпоходження. Однак, Першінауковікласифікаціїз'явилися порівнянопізно.Прагненнясистематизуватипредставлення профізичнітипинародів, щонаселяютьземнукулю,датуються XVIIстоліттям.Спираючись нарозходження убудові особини,кольорушкіри,волосся, очей, атакожособливостімови йкультурнихтрадицій,французькийлікар ФрансуаБерньєвперше в 1684роцірозділивлюдство начотирираси. Засучасноютермінологією -європеоїди,негроїди,монголоїди ілапоноїди.
>Подібнукласифікаціюпропонував КарлЛінней, вкласифікаціїякогочетвертої був нелапоноїдної, аамериканоїдна раса (>індіанці).Принципивиділення рас були тодіщеневизначені: в характеристику рас До.Ліннейвключав не лишеознакизовнішності, але йтакож темперамент (люди Америки - холерики,Європи -сангвініки,Азії -меланхоліки й Африки - флегматики) йнавітьтакікультурно-побутовіриси, яккрійодягу й т.п.
У схожихкласифікаціях Ж.Бюффона та І.Блюменбахадодаткововиділялисяпівденноазіатська (чималайська) раса йефіопська раса.Вперше було бвисловленоприпущення провиникнення рас відєдиноговаріантувнаслідокрозселення вкліматичнорізніобласті землі. І.Блюменбахвважав центромРАСОосвіти Кавказ.
Уподальшомурасовікласифікаціїускладнювалися йдоповнювалися. Умежах великих рас сталивиділятисямалі, але йознаками такоговиділення в системах XIX ст. часто служилириси культури тамову.
У годинуіснує великакількістьрасовихкласифікацій.Вонивідрізняються за принципамипобудови йвикористанихданими,включенимгрупам йпокладеним основоюознаками.Богатенка Д.В. йДробишевський С.В. [4]умовноділять усікласифікації надвівеликігрупи:
1.Створені наосновіобмеженого наборуознак;
2.Відкриті, числоознак в якіможедовільнозмінюватися.
До Першоговаріантукласифікаційвідносяться багато ізранніх систем.Такісхеми: Ж.Кюв'є (1800 р.), щорозділяло людей втричіраси закольоромшкіри; П.Топінара (1885 р.), щовиділявтакож трираси, але йвизначавдодатково допігментації ширину носа; А.Ретціуса (1844 р.),чотирирасиякогорозрізнялися запоєднаннямступенявиступу особини й головномупокажчику.
>Однією ізнайбільшрозроблених схем такого типуєкласифікація рас,створенапольським антропологом Я.Чекановським.Проте невеликакількістьвикористанихознак та їхні складнеминучепризводять доумовності таких схем. Укращомувипадку смердотіможутьдостовірновідобразитилишенайзагальнішірасовіпідрозділилюдства. При цьомувипадковим чиномможутьзближуватисядужедалекігрупи, щорізковідрізняються побезлічііншихознак.
До іншоговаріантукласифікацій,побудованих наосновівідкритого наборуознак,відноситьсябільшістьрасових схем.Найважливішим принципом їхньогостворенняєгеографічнеположення рас.Спочаткувиділяютьсяосновні (>т.зв. чивеликіраси, чираси Першого порядку), щозаймаютьвеличезні територїпланети.Потімвсерединіцих великих рас проводитисядиференціація зарізнимиморфологічнимиознаками,виділяютьсямаліраси (чираси іншого порядку).Інодівиділяються йраси болеедрібнихрівнів (смердотідуженевдалоназиваютьсяантропологічним типом).
>Існуючірасовікласифікаціївідкритого типу можнарозділити надвігрупи:
Укласифікаціях ізневеликоюкількістюосновнихтипів їхні числоколивається від двох доп'яти.Схеми із великим числомваріантівпередбачаютьіснування шести, восьми й понадосновних рас.Практично у всіх схемахобов'язкововиділяються якмінімум тризагальнігрупи (тривеликіраси):монголоїди,негроїди йєвропеоїди,хочаназвицих групможутьзмінюватися.
4.Класифікаціялюдських рас
>Спробипобудувати все более й болееповну таоб'єктивнукласифікаціюлюдських распосілизначнемісце вантропологічнійлітературі із початку ХХстоліття. У нашій страненайбільшвідомі трикласифікації. Одна наведена впідручнику «>Антропологія»Я.Я.Рогінского й Авт.Левіна, другазапропонованаГ.Ф.Дебецем,третярозроблена В.В.Бунаков.
>КласифікаціяГ.ФДебецанайбільшблизька догенеалогічного деревалюдини. Усілюдство авторрозділив нанегро -австралоїдной,европеїдну ймонголоїднувеликіраси,причому понадзблизив Першідві. Кожна із нихділиться надвіосновнігілки,настільки складнопереплетені один із одним, що годиноюважкосказати, доякої великийрасиналежить тієї чиіншийконкретнийантропологічний тип. Однак,ця схемавкрайскладна й практично неуявляємо в текстовому чи табличномувигляді.
В.В.Бунакпредставляврасовудиференціацію увигляді дерева (>Бунак В.В., 1980).Його ">стволи" й ">гілки"вінподіляв наосновіуявлень продавнину йглибинірозбіжності окремихантропологічнихваріантів
Уякості приклада я наведукласифікаціюЯ.Я.Рогінского й Авт.Левіна як одну ізнайбільшвідомих. Припобудовікласифікаціївраховувалися:ступіньморфологічногоподібності рас, їхньогогеографічнепоширення й поможливостістаровину їхніформування,причомуостання врядівипадків завідсутністюматеріалувстановлювалася йвикористовуваласялишеможе бути.
>Расова схема,опублікована впідручникуантропологіїЯ.Я.Рогінского й Авт.Левіна [6],виділяє тривеликіраси,кожна із якіподіляється нап'ятьпроміжних (>малих рас):
•екваторіальна чиавстралонегроїдна:
>австралійська
>веддоідная
>маланезійская
>негрскіх
>негрілльская (>центральноафриканська)
>бушменську (>південноафриканська)
•євразійська чиєвропеоїдна:
>індо-середземноморська
>атланто-балтійська
>Біломорсько-балтійська
>середньоєвропейська
>балкано-кавказька
>уральська
•азіатсько-американська чимонголоїдна.
>північноазіатський
>арктична (>ескімоської)
>далекосхідна
>Південноазійська
>Американська
>Проміжнемісцеміжекваторіальній йєвразійської великими расамизаймаютьдвіраси:ефіопська йпівденно-індійському;міжєвразійською таазіатсько-американськоїрозміщуютьсятакождвіраси -Південно-Сибірська йуральська;нарешті,особливемісце позначнійчастиніознакпроміжнеміжамериканською таавстралійськоїзаймаютьполінезійська йКурильськихраси.Питання пропоходженняцихпроміжних формдозволяєтьсярізному длякожної із них.
>Требавідзначити, що багато антропологи незгодні ізугрупованням ряду рас усхеміЯ.Я.Рогінского й Авт.Левіна.Наприклад,поручвиявилисяавстралійська йбушменськураси,загальнихрасових рис у які практично немає.Творціцієїкласифікації яснорозумілиумовністьзапропонованоїсхеми та особливовідзначилиїї усупроводжуєтексті. Проблемаєдиного масштабувідстанейміж расами одного порядкуобговорювалася авторами, але й не могла бутиповністю виправлена намалось тодіматеріалі (як,втім, неможе бути виправлена й тепер).
Привеликійкількостірізнихкласифікацій удослідниківіснуєякесь «>мовчазне»згоду ізбагатьох окремихантропологічним типами та їхньогоугруповання в болеевеликіпідрозділи.
Таким чином, можнабачити, щоствореннярасовоїкласифікації було б б вельмискладнимзавданням.Тоді якосновні, чивеликі,расизбігаються убільшостікласифікацій,кінцевіподілукласифікацій частопомітновідрізняються.Загальноприйнятоюрасовоїкласифікації неіснує, йцеєочевиднимнаслідкомбезперервностібіологічноїмінливості.
5. сучасний расизм
Довгий годинуніхто надбутті рас. Алі востаннєдесятиліттязначне числоамериканськихантропологіввиступило ізтвердженнями, що вдійсностініяких рас неіснує й щовизнання реальногобуття расє не щоінше, як расизм.Навчання, щовизнаютьіснування рас,оголошуються ">науковими расистами",переслідуються,виганяють ізуніверситетів,позбавляються роботи. Однак,існування раслюдиниєбезсумнівним фактом. І увизнанні цого немає абсолютнонічогорасистського. Расизмпочинаєтьсялише там й тоді, де одна із расоголошуєтьсявищої, аінші -нижчими.
Расизм -сукупністьантинауковихконцепцій, основу якіскладаютьположення профізичну йпсихічноїнерівноцінностілюдських рас,вирішальнийвпливрасовихвідмінностей наісторію й культурусуспільства,споконвічномуподіл людей навищі йнижчіраси.
як йбудь-яка неправдиваконцепція, расизмґрунтувався нароздуванні,абсолютизаціїпевнихмоментівдійсності, що і дозволялойомувидавати собі заістину.Найзначнішерозцвів расизм у ХІХ ст. вАнглії таАмериці, а й уФранції таНімеччині.Вінз'явивсяідеологічноїпідтримкоюработоргівлі йколоніальногозахоплення земель Африки, Америки,Азії,Австралії таОкеанії.Расистистверджували, щоміжфізичноюбудовоюлюдини таїїінтелектуальними,психічними,соціальнимиякостямиєбезпосередняпрямийзв'язок.Нібитоспочаткувиникли ">чисті"раси, апізнішізмішання лише ">псували притулок"деяких "невдачливих" груп.Виходячи із цого,расистидовільноділилираси на ">вищі" й ">нижчі",відносячи собі, природно, досамої ">вищої". У XIX ст. ">Вищої"расоюзазвичайвважалася ">арійська" -білявадовгоголовихпівнічноєвропейська. ">Нижчими" расамивважалися усіінші, але й особливонегроїдна раса,оскількиосновнийпотікрабівйшов зЗахідної Африки, та ізовніекваторіализдавалисянайбільшвідмінними відєвропейців.
>Расистивиділяють ">вищі" й ">нижчі"раси. ОднакЗагальнадекларація правлюдинипроголошує, що усі людинароджуютьсявільними йрівними усвоїйгідності та правах й щокожна людина винна матір усі права йсвободи,проголошені вній, безякого б то ми не було брізниці,зокрема безрозрізнення заознакоюраси,кольорушкіри,національногопоходження. Тому,будь-якатеоріяпереваги,заснованого на расовогорозходженні, внауковомувідношенніпомилкова, в моральному -поганим, асоціальному - несправедлива танебезпечна. Длярасовоїдискримінації неможе бутивиправдання, де б то ми не було б, ані втеорії, ані напрактиці.Існуваннярасовихбар'єрівсуперечитьідеаламбудь-якоголюдськогосуспільства.